Eftersom utbudet på produktmedia är så stor så är det inga problem att välja något som verkligen matchar ditt företag. På så sätt ger reklamgåvan dubbel effekt: dels då mottagaren får något med ditt namn på men också då produkten i sig kommer att associeras med just din firma.

Vissa produkter är mycket uppenbara. Har du en kaffebutik är ett ganska självklart val en kaffetermos som din kund kan ha kaffet de köpt av dig med sig. En kaffekopp med företagets logo passar också mycket bra eller, ännu lyxigare, en chokladask som bjuder på små delikata bitar att ackompanjera fikastunden med.

Har du en sportfirma eller ett gym kommer motionsprodukter uppskattas mycket av klientelet: sportväskor, träningsoveraller, vattenflaskor etc. är alla föremål som används flitigt av dem som tränar och du kan räkna med att din logo kommer att hänga med länge. Människor som är ute och joggar med ditt firmanamn tryckt på T-shirten kommer att synas av många förbipasserande och andra motionärer kommer att avundas den coola sportflaska som de dricker vatten ur.

Det finns också roliga och trevliga sätt att få olika produkter att associeras med ens firma som inte är lika direkta men likväl effektiva. Om du driver en leveransfirma eller kurirservice så kan en skön morgonrock med budskapet “Så att du skall kunna njuta av din fritid” göra lika mycket reklam som en väska att bära paket i. Har du en restaurang kan du dela ut reklamkarameller med mintsmak som dina gäster kan fräscha upp andedräkten med efter en god middag.

Det finns oerhört många sätt att använda profilmedia på och det kan vara en god idé att variera sina produkter så att man alltid har något som passar olika målgrupper. En resebyrå kan aldrig gå fel genom att dela ut badhanddukar men inte heller med tuggummin som motverkar att öronen slår lock när man flyger.