Hur man väljer att marknadsföra sig är ett ämne som har intresserat människor lika länge som det har funnits varor och idag finns det många olika sätt att göra reklam på. Metoden man väljer har dels att göra med vem man är och vad man har att sälja, men också på vad man har för resurser. Av förklarliga skäl kan inte alla göra reklam i TV-rutan och en annan viktig faktor är om man är ny eller etablerad på marknaden.

Oavsett vem man är så är produktmedia ett extremt effektivt sätt att göra reklam på många olika nivåer, då det här handlar om att dela ut gåvor till kollegor, vänner, medarbetare och kunder som de sedan kommer att använda och med det föra ditt namn vidare. Med andra ord är mottagaren delaktig i din kampanj att få ut ditt namn på marknaden, och inte bara recipienten av budskap, vilket är fallet med, till exempel, Tv-reklam.

Genom att dela ut saker som pennor, kaffekoppar, paraplyer, klädesplagg, väskor, USB-stickor, anteckningsblock, handdukar med din logo så kommer din firma att upplevas av många. Först och främst av den tacksamma mottagaren men också av dem som ser produkterna användas och med det kanske kommer att önska att de också hade en. Det är just därför som det är så viktigt att man ger bort praktiska saker av god kvalitet! Se därför alltid till att du har rätt varor till rätt kunder och kollegor.

Man kan anpassa sina gåvor efter vem man är och vem man har som målgrupp, men också efter årstid och tillfälle. En sportflaska till träningsmänniskor, ett paraply när det regnar och en chokladask till ett helt kontor – du bestämmer själv vad du tycker passar bäst men ett är säkert, det kommer att göra många glada och tacksamma. Och det är just det som är poängen med produktmedia!