En gång i tiden så var produktmedia helt enkelt något billigt som man delade ut till höger och vänster till så många människor som möjligt. Reklamvarorna var mycket billiga men också av mycket dålig kvalitet och hamnade snabbt i skräptunnan. Tanken var att ens logo skulle ses av många människor men sedan tänkte man inte så mycket längre.

Idag vet vi att gåvor snabbt kan gå från att vara uppskattade till föremål för stor irritation om de inte fungerar, går sönder eller är av allmänt dålig kvalitet. Hur kul det än är att få en praktisk penna så är det ju väldigt frustrerande om man inte kan skriva med den eftersom bläcket har torkat när man behöver den. Vem vill sätta på sig en T-shirt av något gräsligt syntetiskt material som kliar när den kommer i kontakt med huden? En ful keps som ser ut som om den är gjord av en fyraåring kommer garanterat att hamna längst bak i garderoben om den inte slängs i soptunnan med en gång!

Satsa i stället några extra kronor på en riktigt bra produkt som mottagaren kan använda länge; det kommer att göra honom eller henna extra glad och dessutom göra ett mycket gott intryck. Det visar att du är kvalitetsmedveten och inte en snåljåp och som en extra bonus kommer din logo att synas mycket längre, och i en bättre kontext, om varan används under en längre tid.

Gör din profilmedia attraktiv för att den är användbar och av god kvalitet och inte för att den är gratis. Mottagaren skall känna att det är något som de gärna hade betalat för i vanliga fall. En t-shirt av ett slitstarkt och skönt material, en väska som håller, en penna som inte torkar ut med en gång, en rejäl kaffekopp eller en praktisk termos – alla varor som människor använder dagligen och som kommer att uppskattas under en längre tid.