Det som är så fiffigt med produktmedia är att det är något som precis alla företag, stora som små, kan dela ut; man bestämmer själv vad för slags varor man vill ha, hur de skall se ut och hur man vill att de skall fungera. Genom att välja varor av god kvalitet som kunder och kollegor kommer att kunna använda under en längre tid har man valt ett sätt att marknadsföra sig som enbart ger goda associationer.

Produktmedia fungerar på flera olika plan och beroende på vad för slags affärsverksamhet du driver så tjänar produkterna du väljer ett antal olika syften. Om du till exempel är småföretagare så är det ett mycket kostnadseffektivt sätt att visa framfötterna på. Profilreklam behöver inte kosta många slantar: en gäng bra pennor är alltid mycket uppskattade och kan till och med nå fler människor än en dyrbar vinterjacka. När man är ny på marknaden eller om man har ett mycket litet företag så är det viktigt att man snabbt syns av så många som möjligt och det kan ofta vara mer effektivt att dela ut gratisgåvor än att lägga en massa pengar på en tidningsannons eller radioreklam.

För större företag som redan är etablerade på marknaden så fungerar produktmedia på ett lite annorlunda sätt. Här handlar det mer om att få en extra dimension och en ny kanal att nå ut till sin publik. Kanske har man en kampanj på gång som man snabbt vill lansera? Man kanske har en stor reklamkampanj på TV som man nu vill komplettera och göra mer praktiskt och verklig för sitt klientel?

Oavsett om man är stor eller liten så är bra, kvalitativa gratisgåvor alltid uppskattade och du kommer att göra ett gott intryck på din omgivning. Välj det du tycker passar din profil och plånbok bäst och börja sedan dela ut glädje till alla – det kommer att betala sig i längden!