För att produktmedia skall vara så effektiv som möjligt är det viktigt att varorna är uppskattade och användbara av mottagarna. Det är ganska meningslöst att skicka dyra reservoarpennor till ett dagis eller godis med tryck till en fitness firma – det kan till och med få motsatt effekt då kunden kommer att tro att du inte har koll på vem de är och vad för slags verksamhet de driver. Hur kul det än är att få en present så ger det inte ett särskilt gott intryck om gåvan inte har någon som helst eftertanke.

För den som är redo att satsa på produktmedia så finns det tack och lov ett enormt utbud som passar alla typer av mottagare. Se till att du varierar dem så att olika kunder får produkter som de verkligen kommer uppskatta eller kommer att associera dig med.

Träning, kosthållning & motion

Inom denna branch är allt som har med träning att göra mycket uppskattat: t-shirts, träningsoveraller, strumpor, kepsar, sportflaskor, gym väskor. Du kan placera din logo på många olika ställen och om kvaliteten är bra kommer de garanterat att användas under en längre tid.

Ekonomi och affärer

Här passar alla praktiska saker som har med yrket att göra alldeles utomordentligt bra: pennor, papper, anteckningsblock, miniräknare, linjaler etc. Man kan också ge dem kaffekoppar för välbehövda pauser eller en chokladask att njuta av under fikastunden.

Service

Restauranger, turistbyråer, spa anläggningar och hotell arbetar alla med kunder som vill ha komfort och bra service. Här passar det alltid bra med lite extra lyxiga produkter som små flaskor med duschtvålar, en necessär, en badrock eller -handduk, en liten chokladask, karameller eller varför inte aromatiska ljus?

Tung industri, bygge

Förutom bra, hållbara kläder som kan användas på arbetsplatsen så kan man även här dela ut godsaker som karameller då det brukar uppskattas av alla.