Att få en människa att le eller att skratta är alltid uppskattat och det är dessutom ett bra sätt att inleda samtal med varandra. När man trycker produktmedia så finns det ett flertal olika sätt att placera sin logo som kan få folk att reagera positivt, dels på grund av deras oväntade placering men också då det visar att din firma är tillräckligt trygg och självsäker för att kunna skämta med sig själv. Egenskaper som alltid uppfattas som attraktiva!

Så hur skall man leka med sina reklamprodukter? Ett sätt är att sätta logon på ett oväntat ställe. På kepsar är det till exempel vanligast att man placerar logon på bak- eller framsidan, gärna på skärmen eller alldeles ovanför den. Här kan man istället sätta logon på skärmens undersida så att den så att säga kikar ut när man viker upp dem. Samma sak gäller för en toppluva; om man sätter logon på insidan, längst ner så kommer den fram när bäraren vänder upp kanten.

Om du har en färggrann logo så är det alltid bra att sätta den mot en enfärgad bakgrund, gärna i mörkare färger. Har du en tygväska som produktmedia kan du så sätta logon på öppningens insida så att mottagaren plötsligt ser den titta ut när väskan öppnas. Eller i alla fickor på en jacka.

Ett annat sätt man kan leka med sina produktmedia är att ha kul med logon eller sin slogan. Har ditt firma ett namn som kan “missuppfattas” om en bokstav faller bort genom logons placering? Om företaget heter “Fana” så kan man trycka namnet på en skjorta så att bara de tre första bokstäverna syns men om man lyfter på bröstfickan kommer det sista a:t fram om någon frågar varför man går omkring med ett svärord på sina kläder. Du kan på liknande sätt gömma din slogans sista ord på ett sätt som väcker nyfikenhet och därmed öppnar för samtal.